GPMS dari kaca mata TGM

Dalam gelap di bakar lilin,
Jangan sampai terbakar kain,
Sebelum prk janjinya lain,
Selepas kalah tindakanya lain.

Assalamualikum.......


       Pihak TGM menerima email dari seorang pembaca yang mahu pihak TGM mengulas isu GPMS yang dibawa masuk ke UMP ini dari kaca mata TGM yang 'jahil' mengenai politik dan urusan kempimpinan ini jika dibandingkan dengan pihak-pihak dan barisan kempimpinan yang berada di UMP ini, oleh itu kami menyusun jari sepuluh sekiranya posting ini terdapat kesalahn dan cacat celanya.


      GPMS, atau lebih dikenali sebagai ‘Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung’ , disini TGM tidak mahu menerangkan apa itu GPMS, sebab saya percaya saudara dan saudari Mahasiswa Mahasiswi Maha Peduli UMP boleh mencari sendiri di internet dan dari sumber anda sendiri.
jika dilihat GPMS dari sudut positifnya, pada hemat dan kefahamanTGM, GPMS adalah pertubuhan yang banyak membantu pelajar terutamanya orang Melayu, dalam pelbagai hal seperti dari segi bantuan kewangan mahupun bantuan-bantuan sampingan lain. Di samping memperjuangkan nasib dan kepentingan kaum Melayu.


     Sekiranya GPMS wujud di universitI, ianya sedikit sebanyak menaikkan dan juga meningkatkan kesedaran politik di kalangan mahasiswa, dimana sedia maklum mahasiswa adalah tulang belakang dan pewaris Negara, maka dengan melibatkan diri di dalam GPMS akan memberi gambaran dan situasi sebenar politik di luar kampus, dan menjadikan Mahasiswa lebih ‘cakna’.


     Ini kerana GPMS didokongi oleh pihak kerajaan, iaitu secara amnya ialah parti UMNO, ini adalah fakta bahawa GPMS adalah bersifat pro-kerajaan dan menjadi antara tulang belakang kepada UMNO itu sendiri. Dimana GPMS adalh satu badan NGO yang menyokong segala tindakan dan cadangan dari pihak pemerintah dan menjadi antara pengerak dan juga jentera melancarkan kempen-kempen dari pihak kerajaan.


     Implikasi negatifnya dari pandangan TGM dan pendapat beberapa pihak ialah apabila GMPS menjadi salah satu pertubuhan ataupun badan didalam sesebuah university(UMP), maka university (UMP) itu akan sedikit sebanyak dipengaruhi oleh politik kepartian, tetapi seperti sedia maklum UMP adalah sebuah university yang bebas dari segi politik kampus yang berpaksikan kepartian ( Pro-A atau Pro-M) dimana semua pihak dapat duduk semeja dan berbincang bagi kebaikan dan kebajikan mahasiswa.


     TGM tidak boleh menipu atau mengubah fakta bahawa ada dikalangan sahabat, tenaga pengajar, staf dan mahasiswa UMP ini sendiri terdiri dari pro-kerajaan dan pro-pembangkang, tetapi disebabkn UMP bebas dari mana-mana pengaruh politik kepartian, maka semua pihak dapat bersama-sama mengembeling tenaga dan duduk semeja demi kepentingan semua. Apa akan jadi sekiranya UMP mula dipengaruhi politik kepartian?? Adakan ini semua akan kekal??Kita belum pasti ini semua akan kekal bukan??


     Sekiranya GMPS mula di bawa masuk ke UMP maka TGM percaya Pro-M (pro mahasiswa= penyokong pembangkang) dan Pro-A (pro aspirasi=penyokong pemerintah) akan mula terbentuk dan menjadi antara badan dan pertubuhan di UMP ini, maka kita tidak dapat lagi melihat pelajar yang berbeza fahaman dan ideologi politik dapat duduk semeja dan bekerjasama dan lebih menyedihkan akan wujud semangat kekitaan dan ‘puak’ di kalangan penyokong itu sendiri. Ini yang kita mahukan??Dimana semangat 1Universiti kita??


     Pro-A dan Pro-M juga bertelagah dan bersaing antara satu sama lain kerana masing-masing membawa agenda dan fahaman masing-masing dan mahu ‘menguasai’ universiti, maka politik sihat tidak dapat lagi dilihat di dalam kampus seperti kita lihat semasa PRK tempoh hari dimana semua calon bertanding atas 'tiket' individu dan berkempen secara sihat, ini bukan sobrono dari diri saya tapi melalui pemerhatian saya melalui university-universiti yang lebih senior, seperti UKM,UM,UPM dll.


    Dimana persaigan politiknya kurang sihat sehingga terdapat satu kes kepala khinzir diletakkan di dalam satu bilik gerakan salah satu blok kepartian kampus ini. Ini yang kita mahukan??? Begitu juga seperti kes lain dimana bilik gerakan disembur cat dengan kata-kata kesat, ini juga kita mahukan?? Pihak atasan pula akan dan mugkin akan campur tangan di dalam politik kampus, ini sedikit sebanyak membantutkan perkembangan dan juga ‘kesihatan’ politik kampus tersebut,adakah ini  juga yang kita mahukan???




     Persoalan disini timbul, kenapa dan haruskan GPMS di bentuk oleh individu tersebut?? Atas motif apakah?? Kenapa begitu drastik dan mengejut keputusan di ambil?? Selepas tewas di PRK baru-baru ini terus sahaja mengambil keputusan ingin membawa masuk GPMS kedalam UMP?? Adakah sebabnya ingin ‘menyalurkan’ bakat kepimpinan anda yang tidak diterima semasa PRK tempoh hari atau mahu berada di ‘atas’??




    TGM juga keliru kerana difahamkan dari 'informer' TGM sendiri bahawa individu tersebut mendakwa diri beliau adalah seorang 'pemuda ***' bagi suatu kawasan kepada suatu pihak, jadi apakah agenda sebelum pilihanraya beliau mendakwa beliau adalah 'pemuda ***' dan kenapa sekarang berubah ataupun ‘lompat’ ke GPMS? Adakah kerana ingin memancing undi pihak-pihak tertentu sebelum pilihan raya?? Dan persoalan seterusnya bagaimana sekiranya beliau memenangi PRK tempoh hari?? Adakah beliau masih perlu membawa masuk GPMS??


     Persoalan ini TGM tinggalkan kepada pembaca untuk menilai sendiri, dimana kereabiliti individu ini, kerana saya percaya anda adalah orang terpilih dan cerdik pandai yang tahu menbezakan perkara baik dan buruk , dan apakah releventnya GPMS dibawa masuk ke UMP yang budaya politiknya selama ini seimbang dan berdiri di atas kaki sendiri tanpa bantuan ataupun menjadi boneka kepada mana-mana pihak, dan adakah ianya hanyalah untuk kepetingan 'individu' tertentu.


  
   Dari pandangan peribadi TGM sendiri, pihak TGM tidak bersetuju dengan tindakan individu tersebut membawa masuk GPMS kerana TGM berpendapat terlalu banyak implikasi negatif berbanding positif sekiranya  GPMS bertapak di dalam UMP.


sekian....


Wasalam...



36 orang Mahasiswa cakna:

Anonymous said...

sedih sebenarnye bile aku tau dia nak tubuh kan GPMS ni..npe sbnrnye dia nk msukkn politik dlm ump??
krna xdpt jadi mpp dia nk cri kuasa lain..mntg2 la gpms ni krjaan pnye nk cri kuasa cmtu..aku klu nk cte pnjg blh je tp mlalui tlsan ssh..nnt org akn slh anggp..harap xdala org yg sokong gpms ni..

Anonymous said...

dari sudut pandangan aku n atas pengalaman aku la kan...
GPMS ni lbh perkara negatif berbanding positif...

biarlah ump ni wat acuan sendri..xperlu tiru universiti2 lain..bru la ade identiti ump tersendri..

so aku rsa la... GPMS ni la xpatut diserapkan dlm ump ni... menambahkan banyak lagi masalah...

masalah jasmani mmg kite dh trg2 nmpk....blh lg dibendung..
masalah rohani lak yg akan bertambah di kalangan mahasiswa ump ni....

sedih lak kau bila bygkan kli bnde ni btl2 wujud di ump..

Anonymous said...

aku ade satu lagu tuk individu yg nk tubuhkan GPMS ni...

lompat si 'katak' lompat..
lompat la tinggi2...
cepat la "TUUT!!!" cepat...
dpt kuasa lbh tinggi..

Anonymous said...

habes la habes

Open minded (0.-) said...

This memo was pasted from ump-std application.
-----------------------------------------
Subject [Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung]:pencarian ahli untuk penubuhan GPRS CAWANGAN KHAS UMP
Status "Urgent"
Message

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

GPMS merupakan singkatan kepada Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung.GPMS KEBANGSAAN telah ditubuhkan sejak tahun 1948 lagi dan antara objektif penubuhan ialah:

OBJEKTIF PENUBUHAN:

Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung Melayu
Cawangan Khas :

a) Menjaga dan memartabatkan kesucian agama Islam, kebudayaan dan kesenian Melayu.

b) Menjaga dan memperjuangkan hak-hak dan kepentingan pelajar Melayu di seluruh Semenanjung Malaysia. Langkah-langkah perlu dalam membantu pelajar-pelajar Melayu yang mundur atau tidak mampu melanjutkan pelajaran.

c) Bekerjasama atau bergabung dengan mana-mana pertubuhan sama ada pertubuhan itu merupakan pertubuhan pelajar atau bekas pelajar atau pertubuhan lain yang berdaftar di bawah mana undang-undang termasuk Akta Pertubuhan 196 di dalam negara atau luar negara yang boleh membawa manfaat kepada matlamat dan tujuan GPMS.

d) Mewujudkan hubungan kerjasama dan jalinan maklumat (information network) di kalangan para pelajar dan bekas pelajar bagi mempertingkatkan penglibatan dan sumbangan mereka dalam mencapai kecemerlangan pendidikan dan matlamat Wawasan Negara.

e) Mengadakan aktiviti-aktiviti pelajaran dan pendidikan termasuk diskusi, ceramah, seminar, latihan, kebudayaan, kesukanan, keagamaan, penerangan, kaunseling dan motivasi dalam menyediakan pelajar dan masyarakat yang mampan, berilmu, beriman dan bertakwa sebagai persediaan membentuk generasi pelapis kepada pimpinan negara.

f) Menjalinkan kerjasama dengan pihak kerajaan dalam menjayakan dan melaksanakan dasar-dasarnya yang berkaitan dengan pembangunan pendidikan selaras dengan Dasar Pendidikan Negara.

Mengembang, menggalak dan menimbulkan kesedaran pendidikan berpersatuan kepada para pelajar di sekolah bagi
g) melahirkan generasi pemimpin di peringkat muda dalam bentuk kegiatan luar darjah dengan mendapat kebenaran Kementerian Pendidikan terlebih dahulu.

h) Menjadi badan penasihat dan pemberi bimbingan kepada ahli-ahli dalam menangani masalah yang berkaitan dengan pelajaran dan pendidikan.

dan atas dasar tersebut kami menjemput mana-mana mahasiswa/mahasiswi yang berminat untuk menjadi penggerak kepada penubuhan GPMS CAWANGAN KHAS UMP.
Kepada sesiapa yang berminat anda boleh membalas memo ini dengan memberi maklumat berikut:

1.nama :

2.no.id :

3.no.ic :

4.pengalaman
kepimpinan :



sebarang masalah anda boleh menghubungi saudara mohd ****** ****** di 017*******,sekian terima kasih.

----------------------------------------

hadoi...xpaham la mamat sorang ni..ape le yg die pikirkan..kate mahasiswa tp skop thinking cetek!!..

sanggup men"puppet"kan diri sbb nak dpt kuasa..uiii...gara2 kalah prk,tgok,hantar memo status "urgent" tuh...amboii..nak sgt nko...

hmm..tengok je la kesudahan si mamat ni..

Anonymous said...

aku sbnrnya pelik ngn sikap si HS iaitu bekas calon MPP dlu...dh kalah MPP,pastu try nk bwak GPMS lak kt UMP ni...dh xder keje sgt ke???atau dh giler kuasa sgt???GPMS adalah pnyokong krjaan.tp si HS ni sthu aku ms nk tnding calon MPP dlu ktanya nk bwak pngaruh Pro-M.aku dh undi dia...tp bila tau dia ni pndokong GPMS,aku tsgt kecewa.btullah kta org,si HS ni sgt gilakan kuasa.esk dia nk btnding MT Mechapro lg.jd xsilaplah ura2 yg mngatakn si HS ni akan cuba mndptkan kuasa walau apa cara skalipn.dlu aku dgr bdak2 FKM xsuka si HS ni...aku igt 2 ckp2 je...tp rupanya btul.nmpk pnyokong ms dia btnding MPP dlu rmai,tp mna prgi??time mngundi kalah.pastu adalah sorg kwn aku ni yg juga bkas org bwah si HS bgtau aku sikap sbnar dia.dgr smua crita dia,aku rs sdih.aku trut simpati.knplah msih xramai student FKM sndri yg bsuara mnolak pemimpin sbgini???

Anonymous said...

knp mamat hs ni suka sgt mnyakitkan hati kta???smpai bila bnda ni nak bterusah?kerana dia,kita bertikam lidah.ada yg kta fitnah lah,ngumpatlah...wahai hazwan syafiq,anda tidak layak jd pemimpin kami! hati busuk!

Anonymous said...

bukan dak FKM xnk bnda ni hebah..mslhnye rmai yg akn ckp kmi bwk mulut..kna cri bkti lg n skang dh jelas dpn mata..nk bwk gpms lg..nk msuk mechapro lg..pe kejadahnye???

Anonymous said...

bukan dak FKM xnk bnda ni hebah..mslhnye rmai yg akn ckp kmi bwk mulut..kna cri bkti lg n skang dh jelas dpn mata..nk bwk gpms lg..nk msuk mechapro lg..pe kejadahnye???

MusTanG said...

Salam.

first of all, aku ni sorg yg bebas. aku tak terikat dgn mana2 pihak (Pro-A atau Pro-M).

reasoning? aku mahu bebas 'MENYOKONG DAN MEMBANTAH' mana2 pihak yang pada pendapatku salah.


dan disini aku SANGAT-SANGAT membantah penubuhan badan GPMS yang bukan sahaja berunsur POLITIK (Pro-A) malah terang-terangan mengabaikan siswa/i yang bukan berbangsa Melayu dan bukan Beragama Islam.

Ke mana perginya laungan 1Malaysia? itu aku xkisah, tapi yg lebih penting diperingkat universiti, ke mana perginya laungan 1UMP??

pabila wujudnya SATU (1) badan politik yang kononnya 'membela' pelajar Melayu, maka akan wujud pula lagi 3 bdan politik lain utk membela kaum masing2. pihak UMP nak tak nak, kena approve jugak sbb negara demokrasi.


dan bila siswa/i UMP terbahagi kepada EMPAT (4), hilanglah ideologi 1UMP dan hilanglah persefahaman dan kerjasama sesama siswa/i berbilang kaum + asal.


aku berani kata, kalau GPMS ditubuhkan dan lagi 3 pertubuhan lain wujud... kita xkn lihat lagi sebuah kelab mempunyai BERBILANG bangsa.


Globalisasi adalah pemangkin kepada kecemerlangan tamadun. Percampuran pemikiran/idea daripada kaum2/asal yang berbeza dapat memajukan sesebuah tamadun/negara/organisasi secara drastik.


anda pasti mahu berpecah?


usia universiti yang masih SETAHUN JAGUNG tapi muncul pula 1 pihak yang terhegeh2 mahu mewujudkan 'medium' tersendiri bagi menonjolkan sifat kepimpinan yang telah ditolak di meja PRK + MECHAPRO. tahu x anda seperti apa?

SEPERTI SEORANG KANAK-KANAK YANG TIDAK MENDAPAT PERMAINAN YANG DIA MAHUKAN.



rata2 aku simpulkan pendapat aku dengan 1 perkataan:

JAHIL



p/s: i'm being bold. i seriously hate it when the nation's politic being brought into the university. Get a life and move on boy. You can do better than this kind rubbish.

Anonymous said...

kita buat gpms cara pas..jom!!aku da bgi nama kt sishafiq tu..ayuh..kita join ramai2..kita jadikan gpms ump tukang hentam kerajaan..pelik skit..hak2..

Anonymous said...

bagus Mustang.brani! aku stuju.

nak buat cara pas???
hey,jgn mimpi disiang hr...dh nmanya GPMS cwangan UMP...mstilah ada bapaknya...dh bapaknya PRO-A,xkn anak cwangannya PRO-M???xke derhaka nmanya 2?silap2 boley kna saman sbb gna nma GPMS!

MusTanG said...

sebaiknya TAKPERLU sebarang organisasi/pertubuhan sebegini di UMP. xkira lah Pro-A atau Pro-M.


bersama kekalkan gagasan 1UMP

Anonymous said...

btul 2...yg pliknya knpalah mamat ni briya bnar wt smua ni?masyaAllah...

ForD said...

He willing to do anything...
Walaupun terpaksa meletakkan taraf Mahasiswa di tahap paling rendah pemikirannya..

Dia sepatutnya lihat benda ni jauh ke depan.Memang x berhati perut,pentingkan diri sendiri.
Xperlu banyak2 gagasan!.
ini kongsep divide and rule tajaan
yahudi!!!.
ape la,g masjid tp x tau ape punca yg boleh mnyebabkan perpecahan ummah.
skali-skala masuk la dlm jemaah,ambil tau isu semasa..
nape la terkinja2 nk masukkan doktrin politik kotor kat luar tu..
kenape perlu menharu-birukan keadaan?.
xperlu GPMS..
mantapkan dulu MPM dlm UMP ni..
forsure TGM pun support MPM ni...

yg ak tgok la,TGM ni bagus sbb dorang ambil suara majoriti..dorang same2 nk bangunkan UMP melalui MPM..

so kenape perlu ade GPMS?..
dah kalah tu sudahlah..
kalau perangai tu bagus,xdenye ktorang nk kutuk2 camni..
tolonglah sedar..

aku nk tanye satu bende je..
kat kampus Pekan kite ade library ke???
nk study nk pakai buku kann??


jgan le jahil sgt (bak kate si Mustang)

On said...

korang yg dh bg nma tu..tarik blk la nma korg dr gpms ni..

btl cm anonymous tu kata..klu dh kepalanye Pro-A.. xkn nk bg ahli bwh terdiri drpd Pro-M lak kan..

nk wt gpms cara pas?.
dh nmanye tajaan kerajaan... msti kna cantas awal2...

kite xperlukan politik luar tuk menjadi acuan tuk dak ump ni... biarlah kite buat acuan sendri.. kite bina identiti ump tersendri..

lbh bnyk kesan negatif dr positif gpms ni....

Anonymous said...

betulll...
setuju 100%..
universiti ni milik kita!!!
kita yg mencorak UMP!!

Anonymous said...

dia da cancelkan kot..xupdate la ko nih..hehe..

Anonymous said...

apa yg 'dia da cancelkan'?

I'n said...

aku rase kalu nak buat kelab..
tolong laa jgn bwak masuk pengaruh kerajaan or pembangkang..
lagi2 yg berdasarkan kaum..
kompem2 laa bende ni boleh memecah-belahkn kite..
n bile kite da berpecah, suara kita da x kuat..
skarang ni kite dlam u..
so fight 4 our right..
fight untuk kebajikan kite..
bkan nye memecahkn kite..
kalu nak berpolitik sgt gi laa kat luar tu..

muslim man said...

mende la mung HS
wat sabut pale je..
ko nak sgt jd ketua kan..
g kawen nun
wt anak
haa
mung jd la ktua keluarga mung
tu je yg ko mampu..
ko handal sgt ke pasal politik nih?
kalo ko handal sgt nk bwk GPMS ni
mai cni debat ngan aku..
proksi kerajaan aku da anggap mcm kera..
supo kero jah mung..
gedebe kuat..
wak kijo malah..
supo karat besi..

Anonymous said...

fuck shafiq!!!berani je sound jhepa suh hentikan konsert faizal tahir!!!!undi aneth!!aneth x sekolot pemikiran shafiq ni!!shafiq ni kuli pas!!!

Anonymous said...

boikot pengaruh jiwa kolot lam ump!!!jangan bagi shafiq naik!!!kita xnak ump dibelenggu ngan jiwa kolot geng2 pas cam shafiq ni!!!!!undsi aneth!!!!fuck shafiq!!!go to hell with u!!!

Anonymous said...

sama-sama kita boikot shafiq!!calon mechapro yg de otak lembu ni!!pemikiran cetek..konsert pun nak dilarangnya!!!adeh..bodoh tul la..

MusTanG said...

ok ok.

2 bro Anonymous kt atas aku ni boleh bertenang.

org kolot saje yg memaki org lain dgn perkataan2 kesat. anda xmahu jadi kolot? jom kita sama2 ke arah yang lebih baik.

hijrah berlaku bukan pada ulang tahun Hijrah tetapi bila2 masa sepanjang hidup.


nk wat kumpulan baru sangat eh?

jom.

aku buat Gabungan Pelajar2 Hensem (GPH)

spe nak? memo aku. wakakkaa

*melawak sje ok?* =)

Anonymous said...

fuck u mustang!!!jgn lupe boikot calon pas bodoh tu..shafiq otak kambing!!undi aneth!!

Anonymous said...

otak kmbing prangai baik xpe.jnis hazwan syafiq ni,otak kmbing prangai busuk! knp dia still xserik ngn cacian org?kalo xbtul org mncaci dia,xkan smpai skarang still ada yg mncaci?kalo xbtul,knp dia xjwb?ko mmg pngecut.knp dlm rmai2 calon mechapro,dia sorg yg org caci?msti ada sbb.sbnrnya dia ni mmg trnyata sbgitu.tp msih brlagak mahu jd pmimpin.!

Anonymous said...

yeah..boikot calon babi nie!!yg penting konsert tu org sokong je!!x pyh nAK HALANG2!!!undi aneth k..aneth terbaik..

indigo_inferno said...

kpd anoy...
jaga bahasa anda...
jgn la guna kata2 kesat..
ini tak melambangkan kita warga UMP...

nullfang said...

Susah lah kalau macam ini.
Minta maaf kepada Mahasiswa yang membaca blog TGM dalam senyap.

Kami tak dapat halang orang yang menyalahgunakan ruang ini.

Walauapapun,kami akan cuba buang beberapa komen yang tidak sesuai dipaparkan .


nullfang

MusTanG said...

apsal aku kena f***.. =.=


sedih sikit sbb 'suara' aku xdpt smpai kpd sdr anonymous tu..

I'n said...

kenapa korang kate HS tu calon pas??
ko ade bukti ke??

aku x nampak pon die tu tergolong dlam golongan orng memperjuangkn islam..
n die nak bwak masuk gpms, terang2 die ade unsur perkauman..
aku rase sebagai orang yg nak mmperjuangkan islam, sifat perkauman xleh ade dalam diri..


so, aku x rase HS ni layak digelar orng pas.
kalu die orng pas pon, die ni orang yg x faham islam yaitu dasar perjuangan parti pas itu sendiri..
cukup politik sampai sini..
salam.

Anonymous said...

knp dh dpt no 9,tp bleh msk lg MT???sptutnya dia ptut sdar diri yg dia mmg xlyak jd MT.

Anonymous said...

tahniah student FKM.anda tlah bsuara.skali lg kta dh tewaskn pmimpin yg buruk.teruskn pjuangan smua.

Afiq Hasyim said...

Salam semua... Terima kasih kepada semua warga FKM yang telah mengundi.
Undi anda telah dikira oleh mantan MECHAPRO 08/09 dan telah diaudit oleh mantan MPP 08/09 dan wakil MPP 09/10.. Suara anda penentu corak kepimpinan MECHAPRO.Saya bersikap berkecuali dalam pemilihan ini. Di sini saya mengucapkan tahniah kepada semua calon yang menang. Barisan kabinet dijangka diumumkan oleh NorMazuan pada malam ini apabila kabinet MECHAPRO yang baru bersidang dan keputusan siapa yang akan menjadi MT dan EXco MECHAPRO akan ditentukan oleh kabinet MECHAPRO 09/10 sendiri.. Wassalam..

Anonymous said...

Alhamdulillah...skarang,br suasana kmbali tenang...dan aku hrap,kta smua bganding bahu dibwah presiden normazwan dan MT serta exco2 yg lain...

btullah apa yg org kta,manusia apabila dh gila kuasa...xkan mahu brada dibawah.aku ada dgr crita ptg ni yg mngatakan si hazwan syafiq tidak mahu jd exco n hnya mahukan krusi MT mechapro...knp smpai mcm 2 skali???kalo xsilap aku,si hazwan syafiq dpt no 9 dlm pmilihan...tp knp dia nk jd MT???bknkah peraturan mngatakan calon ranking 6 shj akan mnjd MT???knp beliau still nk rebut MT???

last2 aku tgk dlm snrai list MT dan Exco,nma hazwan syafiq tiada.knp ya???boleh ssiapa terangkn x???please lah....

Updated issues around UMP

Updated dari Portal FKM

Updated dari UMPlife forum

Dekan FKM-Team Gerabak Mekanikal

Free Image Hosting

DEKAN FAKULTI KEJURUTERAAN MEKANIKAL PROFESOR DR. ROSLI BIN ABU BAKAR Ph.D (Hanyang University, Seoul, Korea), M.Sc. (Hanyang University, Seoul, Korea), B.Eng. (Mechanical, Hanyang University, Korea)

Hantar banner korang !!!

banner 115×116  Free Image Hosting Free Image Hosting Free Image Hosting Free Image Hosting Free Image Hosting Free Image Hosting .