Pemilihan calon MPP siri 2010 satu percaturan terancang?

Team Gerabak menerima ura-ura yang mengatakan sesi pemilihan calon kali ini adalah percaturan daripada pihak atasan.Erm, ternyata kotornya permainan mereka.Walaubagaimanapun, Gerabak masih mencari dari mana asalnya sumber khabar angin ini.

Benarkah pemilihan kali ini hanya akan terdiri daripada ahli Sahabat Masjid ( SAHAM ) sahaja?
Ataukah kuota sepenuhnya memihak kepada mereka yang ahli dalam jemaah dan mereka yang sentiasa bertudung? Sehingga tiada kerusi untuk calon "free hair" mahupun yang berminat dengan sukan lasak "wall-climbing" ?
Dalam asakkan manifesto berturut-turut ini,pastinya mahasiswa UMP akan melihatnya seperti satu proses demokrasi normal yang mereka perjuangkan.


"Gerabak memperkenalkan mahasiswa akan realiti dunia sebenar di luar sana".
Selamat Datang.




Lihat saja suasana malam-malam manifesto,pastinya giat jentera-jentera mereka mengedar dadih kepada hadirin. Huh,lihat..gambar calon siapa yang terlekat di atas penutup cawan dadih itu? Mereka mewakili siapa?





Gerabak tidak sekali-kali bias kepada mana-mana calon,sebaliknya Gerabak cuba mendapatkan kepastian benarkah demokrasi yang mahasiswa agung-agungkan itu adil dan saksama sebagaimana yang diwar-warkan dalam buku-buku sejarah tingkatan 5 ?


Alangkah malangnya "puppet-puppet" mereka ini.,dicalonkan hanya sekadar menampakkan persaingan dalam tandingan.  Fikirlah,apakah sekiranya mereka yang mahasiswa angkat akan benar-benar berkhidmat ataupun sekadar memenuhi kehendak dalang-dalang tertentu?

Team Gerabak agak terkejut apabila melihat seorang calon yang sebelum ini begitu sukar nak dengar suaranya,tiba-tiba naik ke pentas menyampaikan manifesto yang ala kadar.



 hmmm.......



Gerabak Mekanikal

6 orang Mahasiswa cakna:

iluminasi said...

salam..
aku pun ade dgr gak la ura2 tu.. tapi mmg xde asas kukuh tuk mmbuktikannye.. tapi bila je senarai akhir calon2 dikuarkan.. mmg timbul pertanyaan n rasa terkejut,krn trdpt calon yg mmg xtrjgka kehadirannye..

so rasional la knp ade ura2 yg mnyatakan ade pihak yg mengatur percalonan tuk pimilihan kali ini..
jwpan kpd prsoalan ini hanya ALLAH SWT shj yg maha mengetahui..

tapi klu la btl wujudnye ape yg diura2 kan tu.. mmg tiade relevan lagi diadakan prk ini.. secara xlgsg mnjadikan prk ini hanya pentas lakonan sesetengah pihak shj..walaupun ade calon yg btl2 berkebolehan dan btl2 berpengalaman yg menganggap ini la landasan tuk mereka membuktikan ape yg mereka ade.. dan di sini akan timbul ketidakadilan dikalangan calon2 yg bertanding itu sendri..

n klu la pemilihan kali ini hanya tuk ahli2 saham shj..nmpk sgt2 mcm telah diatur kedudukan calon2 tersebut.. tapi tu hanya pada pendapat aku la..

Di atas pentas para calon petah melaungkan tntg perpaduan..cuba anda semua bygkan klu la semua jwtn hanya disandang oleh satu golongan shj..dptkah mereka menyelami permasalahan2 golongan lain..klu dpt pun mereka hanya melihat melalui kacamata mereka sndri semata2..dn tindakan selepas itu hanya mengikut acuan mereka shj.. so persoalannye..mana perginye perpaduan yg diuar2kan itu?. dan bagaimana kita nk memajukan ump ini jika masih ade pihak yg ditindas?.

bagi bab sesetengah calon mengedarkan dadih,gula2 atau ape shj kdp pengunjung ketika sesi menisfesto berlangsung pula..
ape yg blh aku katakan adalah..
dari satu sudut ia dilihat seperti mengalakkan ataupun menyuburi budaya politik wang dikalangan mahasiswa.. dan x mustahil sekiranye budaya ini akan mnjd amalan kpd setiap calon samaada dlm pemilihan mpp universiti mahupun dlm konteks pekerjaan dan negara..

dari sudut lain lak.. mgkin niat mulia para calon tuk mmberi ataupun mndrma kpd pungunjung sedikit buah tangan.. mgkin juga melihat ianya salah satu daripada cara utk mempromosikan dri..di sebabkan itu la ade disertakan sekali nama calon yg brtndg pd buah tngan tersbt..

so aku hrp korg nilaikan la sendri..korang pun bukannye dak kecik kan.. dh besar pnjg semuanye.. bljr pun dh tinggi2 kan..

so jalankan la tggungjwb korg semua tuk mmlh calon yg trbaik tuk korg n semua mahasiswa ump.. dan bkn calon yg hanya menjadi boneka pihak universiti semata2..

salam iluminasi...

lala said...

salam,

apa yg nyata, saya tak tahu,
apa yg tak pasti, lagi saya tak tahu.

mungkin boleh tanya kat calon2 tu, mahupun jentera yang menguruskan pengundian, carilah jalan mengetahui kebenaran...

apa maksud "ahli dalam jemaah"?

1511_paranormal said...

salam..

err,Gerabak,..ni aq jumpe dr blog sufi..calon2 ntuk election kali ni..betul ke ade dikalangan mereka betuil2 ahli dlm jemaah?atau hanya tunjuk muke je?
Calon UMUM

1.MOHD AEDLAN NUR B AHMAD

2.WAN MOHD FAUZI B WAN RUSLI

3.NUR HAFIZAH BINTI ABDUL RAZAK

4.NUR FASIHAH BT ABDUL KADIR

5.UMMI ‘AQILAH BT OTHMAN

6.MOHD HAZWAN SYAFIQ B. HARUN

7.HASSANAL HARIS

8.NURUL NADIA BT MAT JALALUDDIN

9.MUHAMAD SOLIHIN BIN HASHIM

10.MUHAMMAD FARIS BIN HASSIN

11.NURUL SYAMILA BT MOHD ROSLI

12.ABDUL KHALIQ B. ABDUL KADIR

13.MOHD FADZRUL HISYAM BIN BADARUDIN





Calon Fakulti Mekanikal

1.AMEER FARHAN B SADIMIN

2.MOHAMAD NAQIB AMIRUL B RASHID

3.MOHD ZAFRULLAH B ZULKIFLI




Calon Fakulti Kimia dan Sumber Asli

1.AMIRUL NAAIM B AKASAH

2.ONG HANG CHUAN

3.SITI NUR KHAIRUNISA BINTI MOHD AMIR

4.TALHAH AMIR BIN ABDULLAH




Calon Fakulti Sistem Komputer dan Kejuruteraan Perisian

1.MUHAMMAD ZULFARIS B. MOHD SALLEH

2.NUR SYAMIMI BT CHE’ HUSSIN

3.TAY CHZE HUAT

4.SAMSURI B NASRUDI

5.MOHD NAQIUDDIN B HARUN




Calon Fakulti Eletrik & Eletronik

1.NURUL FARAH AIN BT ABDUL HAMID

2.CHIO THIAM WEI

3.MUHAMMAD NUR ZAKWAN BIN ZAINAL




Calon Faklti Kejuruteraan Awam & Sumber Alam

1.RAJA GOPAL A/L VANALAGAN

2.MUHAMMAD FARID BIN IDRIS

3.NUR AZURA BT KARJANTO




Calon Fakulti Kejuruteraan Pembuatan & Pengurusan Teknologi

1.THINESH A/L KUNASEGARAN

2.CHAI CHEN THAI

3.MOHAMED NAZLEMIN BIN MAT HASSAN

4.SIMON PETER CHANDRAN




Fakulti Sains & Teknolgi Industri

1.AMIRUL EDHAM B ROSLEE

2.NOR ATIKAH BT MAT YUSOFF

3.ALIAA DIYANA BT ABDUL HISHAM

4.HUSNUL FATIMAH BT HUSRIN

Gerabak said...

Lala,

Kami tak perlu cakap banyak,cubalah kaji sendiri posting di umplife forum.

Perhatikan,dalam fakulti mekanikal,siapa yang dipilih masuk sebagai calon umum dan siapa pula yang dipilih sebagai calon fakulti?

"Fill in the blank right?".



Sekiranya benar utuh semangat ingin mempertahankan hak kebajikan pelajar,adakah setaraf memilih calon dengan panggilan telefon?

Bagaimana pula dengan calon yang benar-benar merasa keperitan berada dalam kampus Pekan yang ingin isu itu dipertimbangkan semula oleh pihak atasan?

Semester ini adalah saat getir terutama bagi pelajar tahun 2.
Keputusan kita mesti tepat supaya PSM tahun hadapan lebih lancar.





Kami tidak sekali-kali bias kepada mana-mana pihak calon.Sebaliknya kami ingin mahasiswa tidak tertipu dengan permainan mereka.Akhirnya kita juga yang susah.




Ayuh,jadilah mahasiswa UMP yang sentiasa peka dengan isu


Apa-apa pun,terima kasih kerana membaca.


regards

Mahasiswa cakna said...

salam...

sblm tu aku nak bgtau aku ni bukan baik sangat...jarang jugak ke masjid... tapi aku nak bagi tau kat ko, jangn di sebabkan statement ko yg xde bukti kukuh, hanya andaian dan dengar-dengar ni boleh memecah belahkan kite sume..
aku ade jugak memember dlm mpp.. ape yg aku tau, di UMP,semua mahasiswa berhak untuk bertanding dan tidak akan ada cantas mencantas dalam penamaan calon..kt blh lihat sendiri untuk PRK kali ini 39 calon bertanding..dan siap cari orang lain nak suruh bertanding.. dan semasa pengundian dan kempen, terserah kpd calon tu nak kempen bersungguh sungguh ke, atau ala kadar ke...sapa usaha byk, die la yg dapat.. then terpulang kepada mahasiswa nak undi sape...utk e-voting, pihak PTMK dan pun brief ke pada calon tentang ketelusan dan ia sememangnya x dapat dipertikaikan lagi...xde org atasan nak aturkan sume ni...kalau nak aturkan pun mcm mane?? sume bergantung pada mahasiswa.. kemudian bile keputusan dah umum, mcm sblm ni sume mpp akan buat meeting 1st kat blk mpp... dlm meting tu antara dieorg sahaja, xde pihak luar ke atau mantan ke yg boleh masuk dlm bilik tu.. perlantikkan antara mpp itu sendiri dan siapa yang layak akan dapat jawatan yg sepatutnya...klu budak SAHAM layak untuk jawatan tu, kenape nak bangkang pulak..tuduh ada konspirasi.. dan kalau BUKAN budak SAHAM yang layak dapat jawatan tu, kenape nak pertikai plak.. sape-sape yang layak memang adil untuk dapat jawatan tu... ni ape cerrr tuduh di atur la, tu la, ni la...
korang ni, aku raasse terpengaruh sgt dgn politik luar...kt ni bukan mcm UM, UPM..ade cantas mencantas.. HEP berat sblh dan sbgnya.. harap semua jelas...

KEYWORD skrg adalah,

" SIAPE YANG LAYAK, AKAN DAPAT JAWATAN YANG SEPATUTNYA. BUKAN BERDASARKAN DIE BUDAK MANE2 PIHAK, BUKAN SBB HANDSOME DAN SBGNYA.. Be professional k"..

Gerabak said...

Salam mahasiswa cakna,

tahukah anda apa visi dan misi universiti kita?
cukup dengan mengetahui itu,anda sendiri akan jawab pertanyaan anda itu.

=)


siapakah yg mendominasi dunia?
kemana pula arah tuju universiti kita?
kalau bukan mind control ke atas mahasiswa,siapa lagi?

terima kasih kerana membaca.

regards

GM

Updated issues around UMP

Updated dari Portal FKM

Updated dari UMPlife forum

Dekan FKM-Team Gerabak Mekanikal

Free Image Hosting

DEKAN FAKULTI KEJURUTERAAN MEKANIKAL PROFESOR DR. ROSLI BIN ABU BAKAR Ph.D (Hanyang University, Seoul, Korea), M.Sc. (Hanyang University, Seoul, Korea), B.Eng. (Mechanical, Hanyang University, Korea)

Hantar banner korang !!!

banner 115×116  Free Image Hosting Free Image Hosting Free Image Hosting Free Image Hosting Free Image Hosting Free Image Hosting .