Bila kita harus belajar menerima hakikat...

Sedih dan amat menyedihkan.Berat mata memandang,berat lagi bahu yang memikul,namun apakan daya, nilailah sendiri sistem apa yang kita sedang berhadapan sekarang ini.












Rata-rata pelajar berpasrah selepas keluar dari Auditorium Perpustakaan UMP Gambang malam semalam.
Setiap kali Mahasiswa bersuara,lantang terus ia dibidas dan dipatahkan. Lalu apakah solusinya sampaikan patah kata "Kuasa Suara Mahasiswa" lansung tidak menyala di Universiti Malaysia Pahang. Apakah Mahasiswa lupa,tanpa pelajar maka universiti ini tidak akan bertapak?

Memandangkan isu ini tiba-tiba sahaja bangkit di hujung semester ini, adalah amat menyedihkan lagi bilamana ia bakal menggugat prestasi pelajar sekali lagi. Tanyalah pensyarah tentang majoriti keputusan peperiksaan pelajar FKM, sungguh amat mengecewakan.







Tetapi sebagai pelajar dan orang Islam terutamanya, sematkan dalam hati bahawa inilah dugaan Tuhan. Ya,dugaan dalam bentuk cabaran menuntut ilmu. Diharapkan pelajar terus tabah dan lebih bersemangat kerana kita punyai kelebihan dalam situasai genting ini. Jangan harapkan dari pengurusan,sebaliknya berserah sahajalah kepada Allah S.W.T.


Kami di TGM juga sangat kecewa dengan tahap profesionaliti pengurusan di UMP. Biarpun kedengaran begitu sombong sebagai kumpulan pelajar yang mengaji di sini, anda sendiri nilailah kalau ini yang dikatakan universiti bertaraf antarabangsa.

Walauapapun, jangan kalian jadikan ia penghalang untuk meraih kegemilangan di masa hadapan. Tekad kita satu, iaitu menuntut ilmu. So, sekarang, mari kita belajar cara menerima hakikat yang memang kita tidak dipedulikan. Biar apa slogan MPM sekalipun, inilah realiti kita.

Sememangnya kita tetap akan berada di kampus Pekan dan tiada cara lain lagi untuk fight berada di kampus Gambang. Cumanya, teruskan berharap yang kampus ini akan siap dengan selamat dalam jangka masa yang di tetapkan.

Anda terfikir untuk menyewa di rumah sekitar? hmm..satu idea yang baik.





p/s: Final dah dekat....
Just jangan bergantung dengan management,itulah yang terbaik. Sematkan dalam fikiran,kita harus bangkit untuk ubah nasib kita,bukan terus bergantung dengan kerajaan. Kerana kerajaan yang korup suatu hari nanti pasti akan rebah. Kalau anda terus bergantung harap anda mungkin akan menjadi ahli mereka suatu hari nanti tetapi sekiranya anda keluar dari sistem ini, anda akan selamat.Insyaallah. Dan ingat segala bentuk penindasan,sesungguhnya perkiraan Allah S.W.T kelak Maha Adil. Teruskan perjuangan kalian untuk menuntut ilmu.

8 orang Mahasiswa cakna:

dinding retak said...

salam..
TGM ko kna igt k..terima hakikat satu perkara yg paling last skali sebagai muslim...
sebelum kite pasrah...kite dituntut tuk berjuang mempertahankan nasib..so berjuang la dgn sebenar2nye dan seikhlas2nye.....

ape yg aku nmpk..MPM n PEKA diorg xpyh isi borg penempatan...kerana diorg akan dikhaskan tggl di kolej kediaman di gambang...

no wonder la MPM kurang bersuara pada mlm dilog di auditorium smlm...n td aku ade dgr dari kawan aku,ade wakil PEKA yg mengeluarkan kenyataan yg menjatuhkan semangat mangsa2...

so watpe lagi kite perlu percaya kpd MPM n PEKA cmni... korg xpe la,kediaman tuk korg dh sedia ade sem dpn..

n aku tertnye2 knp MPM diamkan diri dlm soal ni...
adakah MPM telah disogok dgn sesuatu atau diancam kedudukan mereka dlm MPM tu sendri?...
walau ape pun kemungkinannye...
korg sanggup ke tgk kehidupan rakan2 korg dipermain2kan, korg sanggup ke lihat dak2 meki n fkee dilakukan seperti tikus makmal?.
walhal korg bersenang lenang dgn syarat MPM dikhaskan kediaman.. dan takut kehilangan jawatan korg diamkan diri...
so ape significance nye kitorg pilih korg sbgai wakil kitorg?.

Useless..

kemana perginye sense korg sbgai manusia..kekejaman berlaku ketika korg berkuasa.. berani kan la diri...jgn pikir diri sendri je...

klu cmni la pendirian korg...aku cadangkan xpayah lagi di buat pemilihan raya tuk tahun berikutnye..sebab semua tu membazirkan masa,tenaga, n sumber alam...hasilnye..pelajar tetap jadi mangsa...


aku sokong kenyataan BUKU CATITAN..

"MENYESAL MASUK UMP"..

dak meki tahun 2 said...

aku rasa aku ade satu ungkapan terbaik tuk UMP ni...

"UMP...SATU PENYESALAN"...

solid x?.

Anonymous said...

yg tu ak stuju..ade ke boleh2 'sorng' ni tetbe bgn dan menyokong jhepa n top mngemnt of ump..ape cer..?taulah asalnye bkn dr FKM n FKEE..mn x senyum pnjng panel2 atas pentas tu..come on lah, x bersatu lngsung..orng mcm tu,pinngirkn je..SELFISH..!!

mat skema said...

erm..kepada kawan2 yg belum tahu,ade satu tapak perumahan yg agak dekat dgn kampus yaitu taman melur..better korang survey sendiri b4 ump beli penyewa dan kenekan harga yg pelik2 kpd student..kalu korang yakin yg hostel kk5 leh siap b4 masuk sem blan 8 ni,silakan isi borang kat jhepa tu ntuk mrempat lagi sekali..seriusly ak x stuju gile bile kne campak2 ni,laenla kalu kat u laen,tmpat dorang ade megamall,ecm,the store..kat pekan ?adape?..

MusTanG said...

kt pekan ada pantai je..

anyways, tinggal di pekan sgt susah terutamanya bagi pelajar yg aktif terlibat dgn aktiviti mingguan kelab serta kepimpinan kelab/persatuan.


wpon telah diberikan cadangan utk JHEPA menguruskan bas ulang alik hujung minggu dari pekan - gambang, tapi kena fire balik dgn NC katanya: "when time comes, everything will be solved"

nk nanges pon ada. nk marah pon ada.

hm.

Anonymous said...

mungkin pasni mechapro kne bnyakkan acara pantai bg mngelakkan kebuhsanan berada kat pekan such as bola tampar (pakai bikini,uuuuu....),pertandingan memancing( sbb presiden suke mancing),surfing n mcm 2 lagi ar....

ceSc.x0x0 said...

bkn bola tmpr je,men bdmnton, futsal pon leh kat tgh bulatan dlm ump tu..tp,ehem,pakaian biorlah mt sedap mmndng weh..

hu2..presiden oo presiden..haah,ok gak tu, pantai lagnda depan ump je..leh wat family day kat situ nxt year,x yah g gambang water park je, ye dok 'orng2 kuat' ump..??

MusTanG said...

yeahh. lepas ni dak meki dan letrik sume sun-burn hasil dari main tepi pantai yg kelampauan. XD

Updated issues around UMP

Updated dari Portal FKM

Updated dari UMPlife forum

Dekan FKM-Team Gerabak Mekanikal

Free Image Hosting

DEKAN FAKULTI KEJURUTERAAN MEKANIKAL PROFESOR DR. ROSLI BIN ABU BAKAR Ph.D (Hanyang University, Seoul, Korea), M.Sc. (Hanyang University, Seoul, Korea), B.Eng. (Mechanical, Hanyang University, Korea)

Hantar banner korang !!!

banner 115×116  Free Image Hosting Free Image Hosting Free Image Hosting Free Image Hosting Free Image Hosting Free Image Hosting .